L U C H A

HÄR SKA BYGGAS MUSKLER !

MOTIVATION/TIPS FÖR TRÄNING/KOST

Kategori: Allmänt

Clara min snuttiga solstråle! Kärlek till dig ( du vet varför)
Britta min sockersöta cupcake- Kärlek till dig (lyfte upp mig med det där)


                                   ETT LÅNGT JÄVLA INLÄGG VAR BEREDD !=)

Tänkte prata om det här med motivation... Nu suckar en del säkert reda. För att ni vet att ni inte har den. Jag pratar om den där lusten att ta sig till gymmet, ut i löpspåret m.m. Vet ni vad jag tror?

Jag tror inte att den motivationen kommer från början. Jag tror inte att man bara sitter i soffan en dag & nästa helt jävla på att börja träna. Jag tror att man måste få se lite små resultat innan motivationen kommer. Exempelvis: hur jävla motiverad blir man inte när man gått ner 1 kg? / ökat i vikter? =)

Men för att komma dit måste man ta steg nr 1:    BÖRJA NÅGONSTANS
Låt detta steg ta en vecka om det så måste

- Reflektera, vad är dina svagheter?
Vi har alla svagheter, min var chips & dipp & glass. (fortfarande sucker på glass.) Så jag skar ner på glassen till två dagar i veckan en i början & en i slutet. Sen skar jag ner till ena kvällen var sorbet ist andra vanlig. Sen började jag köpa mindre förpackningar. Sen skar jag ner till en dag i veckan.

Chips & dipp har jag i princip slutat med då det var ett beroende för mig & varje gång jag försökte medvetet så gick det åt helvete. Efter att jag började träna så skar jag ner automatiskt.

Vad är din last? är det läsk? Byt ut läsken mot ngt eller köp mindre flaskor. köp en liten flaska & häll ut hälften innan du börjar dricka. (dyrt men effektivt) Skär ner på dagar / byt till bättre variant. Är du en sån där såsmänniska som har dressingar, brunsås, svampsås, dippar, smältost, prova byt ut creme fraiche/gräddfil mot fil ist. köp hälften så stora chipspåsar. funkat suveränt för mig.


- Vad är det jag alltid gör för fel i min träning som gjort att jag aldrig lyckats nå / hålla resultaten?
Det här kan vara en av dom viktigaste frågeställningarna. Har du förväntat dig resultat för fort. Började du träna inför en fest om 2 -3 månader? Inför boden alive ( detta är vanligt bland kvinnor) eller gav du upp då det inte verkade funka vad du än gjorde? Troligtvis så funkade det du gjorde för tt du just GJORDE NÅGONTING. Sen så när du fick ditt resultat.. Så slutade du eller gick upp allt igen eller slutade. Du plågade dig säkert dag efter dag. & jag tror det är där felet sitter. Ingenting kan vara för alltid om det är hemskt VARJE GÅNG. Förhållanden, skola, träning, jobb. INGET. & jag antar du vill ha en snygg kropp föralltid?

Var jag en jojobantare? använde jag såna här shakers , började jag festa direkt efteråt som vanligt eller hamnade jag i ett förhållande och blev soffpotatis?


- Vad kan jag göra ANNORLUNDA den här gången?
Eftersom det uppenbarligen inte funkat förr att få resultaten eller behålla dom. Så fattar jag inte varför vi är så många som GÖR OM SAMMA JÄVLA MISSTAG IGEN. Exempelvis: en dörr är stängd. du försöker väl inte gå IGENOM DEN DÅ? nej du kollar efter andra ingångar. Varför inte göra så nu? TESTA NÅGOT NYTT. Ist för att plåga arslet av dig för att gå ner 5 kg. varför inte göra den där resan till minus 5 kg til en rolig resa som du inte ens tänker på? för att du ändå fått gotta dig & ha kul? att gå ner i vikt MÅSTE inte vara hemskt. Men man måste göra NÅGOT. "jamen jag vet att det funkar när jag springer för jag går ner DIREKT DÅ" - mitt svar: Jaa men uppenbarligen funkade det ju inte som du tänkte dig. För du har ju inte lyckats behålla den livsstilen. Eller?

Klart det funkar att springa det gör det för alla. Men gör ngt som är så kul så du INTE slutar träna. Något som du går & längtar till så ofta. Sen kan du slänga in mördarpass där emellan. Men att plåga sig varje dag med något man EGENTLIGEN inte tycker är kul. Sorry, det funkar inte.

- VILL jag ens göra ngt annorlunda eller trivs jag som jag är nu?
Många tror att dom vill bara för att dom vet att jag tränar inte vilket man bör. Därför måste jag ta tag i detta. Utan viljan att ens vilja träna så blir det svårt. Du kanske faktiskt är nöjd som det är. Du borde dock kolla ur hälsosynpunkt om du har råd att nöja dig med den kropp du lever i.



- Har jag någon i min närhet som kan hjälpa mig nå dit?
Utan folk som stöttar upp en i det man gör så blir det tungt.
Jag vet själv. För jag har en del vänner som stöttar mig, en del kan tycka det är sjuka mål jag har & fattar inte grejjen med det hela & tycker jag tränar för mkt. Men dom är glada att jag hittat "MIN GREJ" det som får mig ur soffan. dom som förstår det. Dom är bra.

Finns så mkt energitjuvar som bara stoppar upp din tid. Inte respekterar dina mål. Bort med dom. På riktigt. För chansen är då stor att det finns mkt annat dom inte stöttar dig i. Varför omge dig av såna som ger negativ energi när du kan slösa all din tid på människor som faktiskt ger dig ngt i vardagen.

Finns det någon som kan säga till dig "march march iväg med dig" elle rnågon som kanske hakar på en liten sväng av promenaden? någon som går på regelbundna pass som kan hämta upp dig eller annat.


- Har jag den kunskapen som krävs?
Körde du bil utan körkort? (Hope not)
Läste du inte något om förlossning innan du födde?
Började du rida utan att veta ngt om hästen?

du fattar poängen. Skaffa en LÄTTLÄST grundbok om hur kroppen fungerar. Tips är fredrik Paulúns : Näringslära 
Den är lätt förstådd & går igenom kroppens olika delar, vilka näringsämnen som gör vad osv. du måste skaffa kunskapen för att veta VARFÖR den där havregrynsgröten är så bra.  

               
                         Steg nr 2:     - Sätt upp mål

Här var mitt största felsteg förr. ALLDELENS för stora mål.

Små små delmål. Hittade en lista för ett tag sen jag gjort
- 2kg frisörbesök( tro mig här kämpar man för förr eller senare måste man gå till frisören vilket var tabu innan jag gått ner 2 kg)
- 4 kg en ny handväska
- 6 kg smink från make up store
- 8 kg shoppingrunda

Den funkade faktiskt för mig!

Min nya lista:
- 20 dips
- 140 kg i benböj
- 1 chins (OM JAG SÅ SKA DÖ  PÅ KUPPEN)
- ådror, vill ha ådror !!

Lite skillnad på målen men jag betar av dom. EN EFTER EN. även om det tar 2 år. så betar jag av dom

             

Steg nr 3: ETT STEG I TAGET

Seriöst, sluta ha så jävla bråttom. Ta ett steg i taget. Allting som inte visar upp på vågen är inget felsteg. Jag stod still på vågen i 2 månader. Jag börjad einte på måndagen leva helt nyttigt med 100 nya mål. Jag började med frukosten. Nyttig frukost varje dag sen kunde jag äta skit resten av dagen . Don't care. Men inna jag gör ngt annat ska frukostvanan sitta. Det tog mig ca en månad. När frukosten satt. Så gick jag över på nästa, lunchen. När både frukosten och lunchen satt gick jag vidare till middagen. När det satt gick jag på det jag stoppar i mig dr emellan. Mellanmålen. Jag började med promenader intelöpa skiten ur mig ( hållt på nå år nu är inte ens där nu)

Step by step. Varför tror ni det är så välkänt fenomen?
Jag säger såhär numer: rom byggdes inte på en dag så varför skulle jag ?


 ZzZzZz......... HALLÅ !!!!! GE INTE UPP , SOMNA INTE FÖRLÅT SKA FÖRSÖKA FATTA MIG KORTARE!


                

Steg nr 4: du är inte som "alla andra"/ inse dina begränsningar

SKIPPA DEN SKITEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Du är du & du har en arvsmassa din polare eller hon på gymmet inte har.  Jag har en vän som väger , lyssna nu nästan 20 kg mindre än mig men ändå har större klädstorlek. 20 KILO !!! vi skrattar båda två åt det. 
***** ( ej hon i det tidigare exemplet) & jag mätte vår lår. vi har PÅ PRICKEN LIKA STOR OMKRETS exakt på centimetern (iaf sistt vi mätte) ändå så skiljde det ca 2 byxstorlekar mellan oss. Är det inte underligt?


Kroppens sammansättning på just dig beror på så mkt. Du kanske ALDRIG kan se ut som det du önskar. för du är inte byggd så. Inse dina begränsningar


Steg nr 5: vanor

Var förberedd har sagt det förr. Matlådor. var alltid förberedd på det där suget. För det kommer. Ofta pga. oplanering. Gör iordninga llt kvällen innan. Du måste själv ta ansvar. ditt ansvar att inte få huvudvärk pga vätskebrist osv. du lärde dig att göra det till en vana att borsta tänderna, då går detta också. rutiner i vardagen är viktigt också även om du har olika tider med jobbet så går det att få. rutiner för nattskift, rutiner för dagsskift osv.

Kanske har du ngn onödig ovana som du lätt kan försöka jobba bort? 

tänk på att du ska kunna leva med dessa vanor livet ut ju! Inte en månad för sen blir du precis som du var innan. Lev inte utan kolhydrater såvida du inte vill leva utan det för resten av ditt liv. Hitta bättre alternativ.

                                              Tips för att ta sig till träning:

- Planera in träning med ngn du inte känner så bra. Du vill då inte vara den late som ställer in.
- säg till din partner / förälder/vän/arbetskollega "vad jag än säger imorgon. sparka ut mig från lyan så jag tar mig iväg"

- MP3 spelare högsta volymen med GRYM träningsmusik elle rfestmusik. Det ska börja röra sig i kroppen, krypa i kroppen. Är du själv prova med hög volym i öronen (ej i rummet) & dansa lös lite energin kommer!! Visualisera dig att du går in på gymmet & pumpar allt du har! tänkatt du har den kroppen du vill.

- Anlita en PT - Det som fick mig att komma igång på riktigt. Dyrt men effektivt.
Billigare alternativ: Ge en slant till en polare som är kunnig & tränar ofta så han / hon kan komma & hämta dig innan träning så du kommer igång. Ge en tusenlapp. Det är nog mkt för att du ska bli så snål & faktiskt åka iväg.

- FRÅGA om hjälp till sportiga vänner

- HITTA-DIN-GREJ

- Sommar = Cykla Jag ska försöka börja gå / cykla till gymmet. 
-  Planera in roliga aktiviteter umgås inte stillasittande med vänner. Är vännen ledsen åk inte hem till den. åk hem dit ta ut denne på promenad, gå ut nykter & dansa, Badhuset ( man umgicks ju jämt där som liten? TA några simvändor då) Biobesök men promenera till bion & tillbaka! / med loka endast in på bion.

- Belöna dig
- Plåga din vän detta pass du styr allt hon måste lyda. Nästa gång hennes tur. Carin & jag har kört så ngn gång.. SÅÅÅÅ kul !=)
- Ju bättre du blir på ngt
- Desto roligare blir det!
- PLANERA IN TID FÖR TRÄNING. Den tiden kommer inte av sig själv.
- Planera att se det där biggest looser avsnittet på löpbandet ist.
- Jogga bland folk. Då skämms man för mkt för att våga stanna & "vara otränad"

                                          KOST- TIPS

- Sorbet ist för glass me rän hälften så många kcal. ICA kavntum i boden har dessutom en fettsnålare vaniljglass variant små papperspaketen ni vet? hälften så mkt kcal & smakar PRECIS som vanlig.

- Frukt ist för kolasås på glassen
- köp hälften så stor cola än du brukar / hev ut hälften innan du börjar dricka
- Kioskbaren här i Boden har mini chipspåsar. ta en minisån påse & lite lösgodis ist för 2 stora.
- Ist för 3 gottardagar byt till två. ist för 2 byt till en.
- FRUKOST ÄR A & O!
- Havregrynsgröt + mosad banan / rivet äpple/mosade frysta hallon ist för sylt.
- skinka på mackan ist för ost.
- bort med mjukt bröd helt & hållet. På riktigt. så när du väl vill UNNA dig en god helg exempelvis. så ska du veta hur gott brödet smakar vare sig det är jävla kolsvart eller vitt!
- rostat mörkt bröd ( om man nu måste ha mjukt)
- Ät inte framför tv:n om du inte klarar behärska det. forskning visar att vi äter mycket mer då än om vi sitter formellt vid ett matbord.
- PLANERA
- Ät var 3: e timme
- Kesella + fun light = Smakar precis som yoghurt!!Mkt mer protein ( bra för muskler & ämnedomsättning) & mkt mkt mindre fett finns med 1 % fett & det är lite kalorier för man blir dubbelt så mätt på kesella-varianten.

- Lämna kortet hemma innan du åker till vännen på kvällen eller till gymmet. då kan du inte handla
- Frukttallrikar med tropiska frukter, skär i roliga former, kuber att plocka med gaffel
Kiwiskivor, Bananstänger, apelsinbåtar, Mangotärningar,ananasringar,jordgubbar osv!
- HAVREGRYNSGRÖT once again. Kalorisnålt som FAN, extremt lite fett. MKT FIBRER & BILLIGT!!

- Lax, kött kött kött, kyckling , kesella,keso,havregrynsgröt, proteinpulver, aminosyror = Mina vardagar

- vÄGRAR BARNEN ÄTA MÖRK PASTA? Blanda ner den i köttfärssåsen & säg att det är köttfärssåsen som färgat av sig och visa upp en förpackning med ljus pasta. PARBOILED RIS är ljust & smakar precis som vanligt men extremt mkt bättre GI med koktid på 25 min.

- Vägrar barnen äta sallad?- Låt dom vara med & skära den, minitomater är mkt roligare, låt dom plocka & välja den i affären. Köp en sån här skruvmojäng som gör att du får spiralgurka. dom kanske börjar småplocka ist. riktiga majskolvar är ju mkt roligare än bara majs i burk. Lek med fantasin. Får du barnen börja äta nyttigt. Kommer dom säga till mamma/pappa + lättare behålla dom goda vanorna.

- Ät på mindre tallrikar


Slutkommentar: Varenda klisché ni läst i tidningarna om dessa lyckliga jävla hälsomänniskorna som gått ner man läser hoppas på sjukt bra hemligheter... Det finns inga såna. Det är sant det dom säger: Ändra livsstilen. Men vi har utvecklat en allergi mot den meningen.. Det hade jag usch HATAR när folk säger så. Än idag. Fast jag kan komma på mig själv med att senast åt ett skrovmål i december. 6 månader sen. Jag har nog trots allt ändrat livsstilen. & ja man blir mkt gladare av den nyttiga bra kosten & endorfinerna av träning. Har fått mer vänner för jag är gladare & vänligare. Dömer inte folk lika ofta längre. Jag är nog lättare att umgås med nu idag. Jag är nog trots allt en lite bättre människa idag än för några år sen. När folk skriver mejl & frågar mig hur jag gjort, dom ger mig beröm, folk kommer fram på ICA & pratar & jag får förbannat mkt bra tips måste jag säga om nya varor osv. Det är KUL att folk vet om att jag vill vara hälsosam nu. För jag hade exempelvis aldrig fått veta om den där nyttigare fetaosten eller om vart jag kunde få tag på AXA bärbar gröt!  Mina depressioner har minskat RADIKALT. Detta utan att jag egentligen tänkt på det speciellt mkt. För jag tog det LÅNGSAMT... Steg för steg.

Att få höra jag ..JAG kan vara en inspiration för ngn. Trodde jaga ldrig för ngt år sen. Ibland är det just det som kan få mig orka till gymmet. När man får höra sånt. Faktiskt.

Prova ni också. Hitta "MIN GREJ"
Julia kanske fattar nu varför jag blev så glad när jag läste du hittat din grej i ett av dina inlägg om bodypump. Bara tanken att någon annan ska få må så bra som jag gör idag. Det är guld! 

Tack så mkt för mig & att ni tog er tid att läsa (ni som inte redan somnat) 

Kommentarer

  • Josefin Rahkola säger:

    Super bra inlägg.. man ser att du vet vad du pratar om.. bra med egna erfarenheter..

    du kommer nog att i framtiden kunna vara till stor hjälp för andra som ska lyckas..

    kramar och ha en bra helg..

    2011-06-10 | 19:32:25
    Bloggadress: http://josefin.shapemeup.se
  • Yanina säger:

    Men tack vad gullig du är sötnos!! haha :)

    2011-06-10 | 19:51:45
    Bloggadress: http://somaiya.blogg.se/
  • Elin säger:

    Långt men mycket peppande inlägg :) you made my day!

    2011-06-13 | 13:29:05
  • tini säger:

    Du/din blogg är anledningen till att jag inte gått och lagt mig än, för detta var väldigt intressant och peppande läsning! Riktigt bra! Du kan hjälpa många med dina kunskaper och erfarenheter :) ha det gött och lycka till med allt!

    2011-06-18 | 00:17:34
    Bloggadress: http://fruuktsallad.blogg.se/

Kommentera inlägget här: