L U C H A

HÄR SKA BYGGAS MUSKLER !

Om Hypothyreos & min historia

Kategori: Allmänt

caroline om One of us is a fighter!:
vad är det för sjukdom du lider av? kram


SVAR: Jag har Hypothyreos & Struma (2 olika saker för dom som inte vet)
1) Struma = Min sköldkörtel är för stor så jag har som en bula på halsen & den trycker ofta på ganska hårt (får jag skylla min fula sångröst på detta?)

2) Hypothyreos = För låg ämnesomsättning , delar av min köldkörtel fungerar inte.
Vi visste inte detta när jag var kring 17 eller om det var 16 så jag började att sova 17 timmar per dygn, tappade jättemkt hår så jag fick stora fläckar på huvudet. Jag blev jättehes i rösten (kallades darth wader) , tappade ögonbryn & ögonfransar & fick stora ödem i ansikte och händer.

Jag gick samtidigt upp i vikt 33 eller var det 36 kg på ett år? Trots att jag knappt åt. (till skillnad från detta år då jag ätit som en häst & gått upp ; ) ... ) Sedan började ett HELVETE. Eftersom jag inte orkade gå i skola, efter ett tag inte orkade träna så blev jag deprimerad. skolan var åt helvete & min älskade handboll orkade jag inte med. Så jag började festa rejält = gick upp ännu mer & blev ännu mer deprimerad. Läkarna sa att jag var en LAT TONÅRING & att det inte var ngt fel på mig. Till slut började jag hetsäta = gick upp ännu mer. & Efter ett tag fick jag nog & ville inte vara kvar i livet längre då ingen lyssnade eller trodde på mig ( varken läkarna eller min familj)

Till slut så av en slump fick jag veta i samband med ett annat läkarbesök att det tagit prover som visat att jag hade denna sjukdom i ÖVER 2 ÅR. & ännu inte fått ngn medicin. Ingen hade ringt till mig. Där sitter jag framför en läkare som säger att han såg bara av synen på mig att jag hade denna sjukdom. Här har jag gått alltså i 2 år med löshår, peruker & lösögonfransar & lösnaglar för att jag inte hade ngt av det, gått upp ca 40 kg totalt & velat ta mitt liv när läkarna haft svar hela tiden. det NEDA dom hade behövt göra är att läsa noga igenom min historik. Idioter.

Jag har blivit kallad det ena och andra av dom. en del har Uschat åt mig när jag varit hos dom. Jag har blivit utskälld för ngt jag inte kunde rå för.

så jag fick medicin & jag är en helt ny människa idag. En gladare person, mer positiv till människor, mer ork. ÄLSKAR att kunna jobba & orka göra det jag älskar, TRÄNA & vara med människor. Gick ner i vikt & fick tillbaka håret & ögonbryn osv. Kan stiga upp på mornar. Största problemet idag är närminnet/ förvirringen.




VILL UPPLYSA om att detta är en väldigt vanlig sjukdom hos kvinnor dom många går med dold i flera år. Gå till läkaren om ni är mkt trött be om att få ta prover. Det är värt det !

sammanställning av vanliga symtom:
Trötthet, En "bilrand" runt halsen, heshet, tappa mkt hår, viktuppgång trots att man försöker hålla sig i form, depression, dåliga naglar, väldigt svullna ögon på morgonen, tröghet & förvirring.

Kommentarer

  • Linda WritingL säger:

    Lät som en besvärlig sjukdom och så typiskt att vården är så anklagande i Sverige -.- Been there.



    Önskar dig lycka till i fortsättningen!

    2012-04-11 | 11:10:32
    Bloggadress: http://writingl.blogg.se/
  • Emmely Norlin Gustafsson säger:

    Huvva, lider med dig att du fick 2 år innan du fick ditt besked! :( Jävlat vården i ett nötskal. Jag som tyckte det var nog illa att jag fick gå i lite över 1 år innan jag fick svar, men 2 år?! Att du orkat quinna.



    Tror ingen kan förstå riktigt hur pass trött man blir och hur obehagligt det är att vara helt förvirrad och inte riktigt vara med i matchen om man inte upplevt det själv... Men du är riktigt stark som orkar köra på som du gör ändå! YOU GO GIRL! :D

    Själv går jag som en zombie med dåliga hypotyreos-värden och höggravid = Dålig kombo. Blir glad om jag får ihop 3 gympass per vecka :P

    2012-04-12 | 11:21:47
    Bloggadress: http://emmelynorlingustafsson.blogg.se/
  • matilda säger:

    Hej, måste fråga. Jag själv anar att jag har denna symptom, ska ringa läkaren idag, vill veta för något är orsaken till varför jag inte går ner i vikt och har gått upp i vikt. Trotts att jag tränar, jag har de flesta symptomer och ja, känns HEMSKT! Men måste fråga, när fick du din medicin och gick du ner i vikt när du fick den?



    Och du, jävlar vilken förändring!! :)

    2012-04-19 | 13:37:37
    Bloggadress: http://lamki.spotlife.se

Kommentera inlägget här: