L U C H A

HÄR SKA BYGGAS MUSKLER !

Att stoppa ett beteende

Kategori: Allmänt

Tänkte tillägna ett inlägg om att stoppa ett beteende

Det finns många sätt jag förändrats på. Mentalt, fysiskt. Upp & nergångar. bra matperioder och sämre och VERKLIGEN dåliga. perioder då jag trivts i min kropp, vantrivts. you name it. det är en berg och dal bana. inte från vecka till vecka men månadsvis. exempelvis har detta halvår varit ett tungt halvår för mig kostmässigt. Jag skriver inte om allt här men när jag träffar folk så berätar jag öppet och skämtar om det tillochmed. Jag har haft dessa problem i så många år så jag vet hur det fungerar. Ibland blir det som att man inte vill be om hjälp för man vill vara själv med sitt problem. En del vet vad jag menar. Man vill liksom vara själv med sina ovanor.
Vad det är för ovanor vet mina vänner om och en del andra så jag ids inte skriva något om det för det är inte det relevanta här.


Skillnaden på mig är inte att jag äter bättre eller sämre. Jag kan sköta min kost perfekt och mindre perfekt både när jag mår bra och dåligt. Skillnaden nu är att jag i god tid vet när det är dags att stoppa. nu har jag låtit det hålla på lite för länge men känner ändå att jag har ett slags inslag av kontroll det skenar inte allt för mkt. Skillnaden är att jag nu kan be om hjälp i tid små små saker som kan stoppa beteendet att trigga igång. Att inte sitta som för några år sen och säga att ingen förstod och skylla allt på andra. att växa upp och växa i sig själv och lära känna sig själv. Ta ansvar för min kropp och till slut sga STOPP. Nu är du påväg att hamna där igen.

Jag har svårt átt se mig själv bli helt fri från det BETEENDET inte någon sjukdom enligt mig. Men man kan lära sig att hantera vardagen och hur man ska hantera vissa situaioner eller låta bli att hamna i såna situaioner. matlådor har varit ett sätt och starka rutiner på dagarna. vardagligt för andra men ett måste för mig oftast :)

Jag har tur som har underbara vänner  pojkvän som står ut med mig.
Imorgon får jag äntligen sätta stopp för detta halvår av hemska vanor. eller sätta stopp men hejda det lite. Min granne tar nämligen mitt kreditkort på obestämd tid och hon följer mig och handlar. Tills jag känner att jag är på banan igen. Handlar inte om att aldrig unna sig utan om att komma tillbaka på banan med en kost som jag mår bra med.   just nu funkar det... Ett tag tills den där impulsen kommer. Som jag INTE KAN HEJDA just nu. uan behöver avgiftas för att kunna hejda den sen, gäller att känna av när impulserna är nära att komma och kunna stoppa dom redan då.. ... Så.. Here i go. Längtar bara efter att få må riktigt bra som jag gör när jag äter bra. Man blir positiv och mår bra med sig själv. Man blir deprimerad av en dålig kost & vanor. Bra kost framkallar bra ämnen och självförtroende och sen en fin figur :)

jag har insett att jag kanske aldrig kommer bli fri beteendet. blir jag det så fine. Men under tiden får jag fokusera på och jobba kring att hantera och ha den under kontroll istället. Så kanske den med tiden försvinner. Så är mitt perspektiv nu.
Over and out.

Kommentarer

  • Josefin säger:

    Bra Inlägg Sara! <3 Kom ihåg att du ALLTID får säga åt mig, och prata om de är nå, och be om hjälp! Kan känna igen mig till en viss del, för mig är de allt el. inget! vilket inte är så bra, och som du skriver så är de nå man lär sig hantera och lär sig leva med.. man är proffs på sig själv och sitt eget beteende! KRAM till dej och du kommer att fixa dina mål och de kommer bli grymt!

    2012-01-09 | 21:09:02
    Bloggadress: http://josefin.shapemeup.se

Kommentera inlägget här: