L U C H A

HÄR SKA BYGGAS MUSKLER !

DETTA MED PLANERING

Kategori: Allmänt

         

Tänkte skriva lite om detta med resultat, förväntningar & PLANERING

Mina dagar är inrutade dom är fasta dom är planerade när jag går & lägger mig vet jag vad jag
ska äta när jag ska äta hur jag ska äta och VARFÖR jag ska äta så. självklart finns det undantag.
Men väldigt sällan. ytterst sällan numer. Jag vill komma i form då går det inte att hålla på med
impulsinköp HELA TIDEN.

Jag vet att alla VET detta egentligen. & att alla definitivt har läst om planering & prioritering. Man kan vrida & vända på detta hur mkt man vill. Men dygnet har bara 24 H , man kan inte köpa extra timmar på dygnet. Alltså måste man planera hur man ska lägga upp dagarna.

Speciellt när det kommer till träningen. Det är så himla vanligt att när folk vill komma i form så lägger dom allt krut på att planera kosten vad dom ska äta. Men inte NÄR & mängden. Eller VART dom ska äta. Sånt här är JÄTTEVIKTIGT om man vill nå resultat. Det kan jag ärligt påstå mig ha fått erfarenhet av numer efter x-antal års jojobantning , sjukdom, upp & ner och rasat upp, rasat ner, stått still ett halvår, ökat muskler, tappat muskler you name it i have done it! Både en & två gånger. Jag är ingen expert ur ett påläst perspektiv men jag tror jag ingår i skaran som nu kan säga. PLANERA FOLK! Matlådor är bra. Men där emellan matlådorna då? vad är det som slinker ner i dom? det ska finnas mellanmål med. Om du likt skalman skaffar en mat & sovklocka så går dina dagar på rutin. Visst det finns roligare saker i livet än att leva efter klockan men VILL MAN KOMMA I FORM så måste man ha någon slags regelbundenhet.

Det gäller att man tänker efter när är det jag failar på kosten? är det kalas?, helger?, mellis?, hoppar över frukosten/middag. Jag glömmer kanske att göra matlådor & hinner inte. Sen jag själv började med att ha med morotsstavar med keso , ngn frukt, ibland fruktsallad, nötter, 1 smoothie kanske, 1 apelsin jag kan pressa. Sen dess har jag slutat gå på affären brevid jobbet & köpa saker eller slutat hemma dessutom också i stora mängder. OM MAN PLANERAR SINA DAGAR I FÖRVÄG SÅ FINNS DET INTE UTRYMME FÖR ATT FALLERA.

                                           VI KÄNNER ALLA IGEN DESSA

Exempel
:

Du åker hem till din vännina. Du vill hålla dig från bakelser och vänta till helgen eller så har du redan ätit din beskärda del. Vad gör du? ( tänk efter) vad hade du kunnat göra annorlunda?

Lösning: Ha med dig en liten låda med fruktsallad så kan du gotta dig med den & kanske bara ta HÄLFTEN så mkt bulla som du hade gjort annars. Eller så skiter du totalt i den. Här är du ju beredd på att OM dom tar fram fikabröd så har du ditt fikabröd. Kanske kan vännen ha i åtanke att du försöker akta dig från sånt och väljer att inte servera sånt utan delar fruktsalladen med dig. Du kan ha med annat men principen bygger på ATT VARA BEREDD.

Exempel:
Suget sätter alltid in och det blir spontanköp i mataffärn

Lösning:
ÅK ALDRIG & HANDLA HUNGRIG. Ät ordentligt innan och ha en lista . Klassiker jag vet men man handlar iaf MINDRE onyttigheter om man gör så. Gå inte igenom avdelningarna med gott gå hellre lite runt om ist .

Exempel:
Du har så bråttom om dagarna & hinner aldrig laga mat

Lösning:
1) matlådor ( once again)
2) storlaga mat varje helg flera rätter & sätt i PORTIONSVIS byttor. Så slipper du äta samma mat flera gånger och dagar i rad. Vilket ger variation.
3) Havregrynsgröt går på ca 2 min i mikro & ger en stadig mättnad 2 min måste du väl hinna med i ditt hektiska liv?
4) Om du är ofta on the run . Köp MINST iaf en shaker av ngt slag. Så du får i dig ngt tills vidare + en frukt. En frukt kan du ha i handen kom inte & säg ngt annat. Det är så konstigt man har så bråttom man hinner inte värma gröt i mikron eller värma upp nyttig mat man lagat tidigare men att stå i drive-in i 5-10 min hinner man med + dom 5 minutrarna att packa upp all mat osv osv ?  meningen "Hann inte laga mat" köper inte jag iaf LÄNGRE. För man hinner alltid. Det finns mat som går fort att laga.


KOM IHÅG ATT ÄMNESOMSÄTTNINGEN SAKTAR NER OM DU INTE INTAR NGT REGELBUNDET!

Exempel
:
Jag har barn som inte vill äta det nyttiga

Lösning:
Och vart har dom fått dom dåliga vanorna ifrån då?
jag hatade fullkornsbröd förr. varför? Jo för min mamma & pappa serverade aldrig sånt. Jag fullkomligt avskydde gröt varför? jo för att dom aldrig gav mig sånt. Se mönstret? Vill dom inte ha, låt dom vara utan? Självklart behöver du ju inte laga värsting jävla quinoa-fullkorns-havre grytan med bönor + linser + allt barn hatar. Men SMYG in maten smått men enkelt. Små små linser i köttfärssåsen. Säg att fullkornspastan råkade hamna i brevid det bruna köttet så det blev lite färgat. ( jag gick på det då kan fan barnen det också !!) att pastan var ljus från början. skär grönsakerna roligt, låt barnen slära herregud föräldrar är så rädda för att barn ska skära sig fan jag gjorde fruktsallader med farmor som liten ( dock måste ngn ha missat detta med att informera farmor om att fruktsallad med 1 kg socker och vispgrädde inte var direkt bra)

Man behöver inte göra en värsting sallad det är dyrt för stora familjer. men att åtminstonde alltid ha möjlighet till ngt grönt. Att låta dom vara med i maten. Se mönstret.. Sätt in bra grunder från början. Det vill du väl ändå unna ditt barn? Annars kommer dom få gå den vägen jag gjorde. För jag växte inte upp i ett nyttigt hem.

& vikten har plågat mig genom hela mitt liv. Ett helvete...

Exempel:
Det är dyrt med nyttig mat

Lösning:
Absolut. Men det är även dyrt med dåliga vanor.
Du äter i snitt MKT mer när du har dålig mat än om du har bra mat. Märke rjag själv på mina storlekar på portionerna. Dom är nästan halverade än förr. = sparar mer pengar

Sen kan man VÄLJA vilka grönsaker man vill ha = ta dom billigaste, bättre än inget?
Sen behöver man inte ha ALLA frukter. Ta dom billigaste??=)
( och sluta rök om ni nu gör det där har ni mellanskillnaden)

Okej jag märker hur jag låter. En besserwisser som vet allt kan allt och är så jävla perfekt själv. Låt mig slå hål på den myten också. I'M NOT. Ok ? Jag är ett perfekt exempel snarare på hur man INTE bör göra / gjort! Det är inte meningen att låtsas som att det är så jävla enkelt. FÖR DET ÄR DET INTE! Det är så jävla svårt jag vet hur känslan är. Jag vet frustrationen. Men framför allt så känner jag igen ursäkter när jag hör dom. För jag har själv dragit dom förr. alla kan ha en jobbig dag / tajt budget / jobbiga barn. Men när det börjar bli en VANA. Måste man komma på sig själv i tid. Därför vill jag poäntera hur viktigt det är med PLANERING. Då ingenting nästan kan gå snett om man har planerat. Man har småsaker nyttiga med sig hela tiden. Små vindruvor finns alltid till hands. nötter. Jordgubbar u name it! För då gör det ju inget om man gottar mellan måltiderna någon gång emellanåt? (Läs emellanåt inte jämt) Man måste vara beredd på suget att det kommer. & när det kommer då ska man vara beväpnad ; ) Jag tänker fan vara vara beredd i framtiden. Tänker dessutom gotta mig med måtta.
Falla dit någon gång då & då. Men jag har tänkt ändra mina vanor. Det är ett som är säkert.

Kommentarer

  • Lisa säger:

    Jag e gode dåli på att planera. Tusen tack för inlägget. Ska nog prova lägga in nåt mellanmål. För nu står jag still å jag går som aldrig förr!

    2011-03-08 | 23:21:46
    Bloggadress: http://lajsaminelli.blogg.se/

Kommentera inlägget här: