L U C H A

HÄR SKA BYGGAS MUSKLER !

HÄLSOSAM- ETT FARLIGT PRIS?

Kategori: Allmänt

Fan så det värmer att läsa responsen på fotona.
Överlycklig rent ut sagt. Tusen tack ta åt er.
Jag kommer svara på en del saker imorgon tänkte jag så ni vet!

MEN NU TÄNKTE JAG TA NÅGOT SOM KAN PASSA DÅ DET ÄR LÖNINGSDAG!

Det diskuteras mycket i media att hälsosam mat är för dyr. Många överviktiga människor
skyller på att dom inte har råd att handla hälsosam kost till en hel familj.
Allting handlar om prioriteringar tror jag.

Exempelvis (!) om jag går ut 2 gånger på krogen på en månad.
så tar det MINST för mig sara 300:- på en kväll ( & då är jag inte på topp)
en riktig partykväll kan det ju dra iväg mot tusenlapp? vet många
fler som håller med. Alltså. tänk kostnaderna tsm:
- Alkoholen till förfesten
- en del köper ngt nytt snyggt linne
- inträdet på krogen
- kanske en taxi?
- ngt att dricka på krogen

för dom 2 kvällarna kan vi avrunda till ca 800:- sammanlagt, okey?
800:- i mat är ändå en del kanske inte för en familj men ändå.
sen om man räknar med att om man äter hälsosam kost så är
sannolikheten att man småäter mindre = mindre mat går åt= mer pengar sparas
enligt min kalkyl borde det gå jämt upp?


Har jag fel? iofs vilka har råd att handla såhär 1 gång/vecka,INTE JAG iaf!!


TRODDE JAG JA! JAG TROR JAG TAR TILLBAKA DET NU!!
NI SKA FÅ SE VARFÖR. Detta kostade mig 1083:- va fan fick jag?
okej 200:- var till mobilen så egentligen 883:-
 Men trots det väljer jag att prioritera mat jag kan avstå från annat.
Alla har kanske inte den möjligheten men har man utrymme
kan det vara värt det. Men men. Bara bita ihop.

Ni ska få se närbilder på vad inhandligen bestod av:




Del 1 Frukt & grönt


- körsbärstomater
-Gurka
- Citron ( gott till lax)
- Vindruvor ( Bra plock för fingrarna framför Tv )
- apelsiner, päron, banan, äpple-> fruktsallad+ gröttillbehör+smoothies
-Rödlök
- Wok grönsaker (snabbt , enkelt, variationsrikt)
- Majs
- Kiwi (FULLT med antioxidanter + vitaminer !!)
- Paprika ( gott att steka bla. )
- Isbergssallad

Del 2- Drickbart + lite annat


- Fredrik Paulúns supersmoothies ( STORFAVORIT hallon & tranbär)
- Lättmjölk( Soyamjölken stod varmt på supermarket...Lite B)
- Paulúns Juice
( Gott med ett litet glas på morgonen med vitaminer)
- Go green minimat (matlagningsgrädde 3 % fett allt från soya)

- Cashewnötter ( EJ saltade eller dylikt. välj naturell, blanda i gröt + sallad)
-
Ett jättebra bröd med hela korn & frön & surdeg håller länge i magen

- BÄR I LÖSVIKT STORFAVORIT!!! Jättebra att ha till smoothies
eller att ta fram ett litet glas i kylen när du går & sover på morgonen
har dom smält så du kan mosa dom och använda som syltsubstitut på gröt

Del 3: Basprodukter- Kött, Fisk, Fett, protein u name it!


- Rökt Kalkon (magrare alternativ till skinka, jag känner ingen smakskillnad?)
- Rostbiff ( bra till sallad , VANLIG SALLAD INTE POTATISSALLAD)
- Laxfiléer! ( har bästa receptet där ska fota den ngn kväll)
- Kycklingfiléer (magert, universal går att ha till allt?)
- Renskav ( gott att göra med mjölk eller mat.grädde + champinjoner + sallad
behövs ej ngn pasta för er som inte vill äta det. VÄLJ BORT MOSET!!! )

- ÄGG (ÅTER IGEN ÄGG=PROTEINER=MUSKLER) äggröra,kokta,stekta,råa)



- Olivolja
( eftersom jag knappt äter fett så måste jag byta ut mitt steksmör
mot detta så jag får i mig fett och alla dom nödvändiga fetter. Dom flesta
som tränar seriöst steker i olivolja med bra omega syror)
+ nötter en näve som mellanmål eller i sallad. Bra sätt att få i sig
glöm inte att BRA FETTER FÖRBRÄNNER FETT.

- KESO ( bra att ha ist för smör på hårdbrödmackor faktiskt & doppa
morötter i sommellanmål)

-Feta ost ( lite lyx måste jag få ha till salladen i veckan tänkte jag =)...)
- Kanel ( har dom flesta som lyfter tungt & tränar mkt på sin gröt
och mycket annat då kanel sätter igång förbränningen det är bevisat)
INTE TSM MED SOCKER UTAN ENBART KANEL)
- Champinjoner

Kommentarer

  • Sofia säger:

    Du kommer lyckas det vet jag :) tack änengång för dem värmande orden :)

    2011-01-26 | 13:28:38
    Bloggadress: http://sofiahelenaa.blogg.se/
  • Emmely säger:

    Jag tycker att man har fått bättre ekonomi sen man började äta sunt. Hoppar över all halvfabrikat, snabbmat, godis, chips osv...



    Kanske för att det mättar mer med bra mat. Vilket gör att man inte äter lika mkt och håller sig mätt mkt längre :)



    Fast iofs... kör man jävligt tung styrke så går det åt mkt mat, hehe.

    2011-01-26 | 16:41:46
    Bloggadress: http://Mutthalainen.blogspot.com
  • Fanny säger:

    Men när man väl börjat äta riktig mat så håller man sig mättare längre och man köper inte lika mycket skräp. Många familjer handlar också mycket på t.ex hamburgerrestauranger och pizzerior för att dom inte orkar laga mat, hur dyrt är inte det i jämförelse med en påse kycklingfile, wokgrönsaker och matlagningsgrädde? Egenltigen handlar det ju bara om lathet, korv och makaroner är lättare att laga men hur mycket näring får man i sig egentligen?

    2011-01-26 | 16:45:25
  • clara säger:

    men , undrar bara, varför äter du inte fett? nyttigt fett alltså då menar jag? Om man läser allt om LCHF och GI osv osv, speciellt LCHF så är det bara nyttigt med fett så länge du indviker kolhydrater och så MYCKET som du tränar och har en så sund livsstil så är det väl bara bra för kroppen att få i sig fett? :) så typ alla möjliga feta mjölkprodukter, fetaost, keso, mozarella, cremefraiche, grädde, osv borde ju vara bra då man läser om det så mkt? :) mest tankar ja fick nu bara.



    Inte riktigt men nästan sådär ser våra handligar ut varje månad! :D då måste vi äta jävligt bra här hemma :) Prio här hemma e också maten för ja älskar mat. Vi storhandlar typ för 1500-2000 kr varje månad!



    DU E SÅ DUKTIG Å JA KAN INTE SÄGA DET FÖR FÅ GÅNGER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    2011-01-26 | 17:11:18
    Bloggadress: http://clarawiktorsson.blogspot.com
  • Britta säger:

    för att inte tala om hur god "grön" och "bra" mat är, så fräscht!



    men sara, jag är nyfiken på vad du kör för magövningar : )

    2011-01-27 | 22:57:58
    Bloggadress: http://sixth.blogg.se/

Kommentera inlägget här: